Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο «Κέντρο Τέχνης Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο» από τους μαθητές και τις μαθήτριες των Ομίλων: Εικαστικών, Πολιτισμού και Ψηφιακής Αφήγησης του σχολείου μας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν και να θαυμάσουν την έκθεση «Ύμνος εις την Ελευθερίαν», μια συλλογική εικαστική δράση.

Διακεκριμένοι Έλληνες εικαστικοί επέλεξαν μία ή περισσότερες στροφές του Ύμνου για να προχωρήσουν σε μια σπάνια και αναπάντεχη εικαστική «ανάγνωση» συνομιλώντας οργανικά με τα πολύτιμα συμπυκνωμένα νοήματα , διατυπώνοντας συναισθήματα, καταγράφοντας τη στιγμή, ανατρέχοντας στο ένδοξο παρελθόν και στη διαχρονία του μεγαλειώδους ελληνικού φυσικού και μυθικού σύμπαντος (Όλυμπος), μεταγράφοντας τα τοπία των αιματηρών μαχών και των πολύνεκρων πολιορκιών, περιγράφοντας τον σκληρό ζυγό των δυναστών και το λαμπρό παράδειγμα και τις θυσίες των προγόνων και των τωρινών ηρώων (Τριπολιτσά, Κόρινθος, Αχελώος, Μεσολόγγι, Λεωνίδας, Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄), σκιαγραφώντας την ελληνική αγωνία για την Ελευθερία που εμφανίζεται με προσωποποιημένη μορφή αλλά και τη χαλεπή σκιά της διχόνοιας.

Τα πρωτότυπα έργα αυτής της ανάγνωσης υλοποιήθηκαν με διαφορετικές τεχνικές και υλικά. Πρακτικά πρόκειται για μια πολύτιμη συνέργεια εικαστικών από πολλούς διαφορετικούς τόπους της Ελλάδας που έστειλε το μήνυμα της συλλογικής εργασίας και της επικοινωνίας. Γιατί όπως λέει και ο Σεφέρης, «τίποτα δε μας ενώνει καλύτερα από μια καλλιτεχνική συγκίνηση.»

Οι καλλιτέχνες με τα δημιουργήματά τους έδωσαν το απαραίτητο ερέθισμα για να κινητοποιηθεί η κριτική ικανότητα αλλά και να αγγιχθούν οι ευαίσθητες χορδές των μαθητών και μαθητριών. Και επειδή η τέχνη διαπαιδαγωγεί τον άνθρωπο, οι μαθητές μας διδάχθηκαν πώς να βλέπουν τα πράγματα μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα και να γνωρίζουν την αξία – άρα και τον σεβασμό- της πολιτιστικής κληρονομιάς τους μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία. Τέλος συνειδητοποίησαν ότι η τέχνη για να εξελιχθεί χρειάζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, στο πλαίσιο του οποίου θα είναι εφικτή η ελευθερία της σκέψης, της έκφρασης και της δράσης.