Αρχική » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ » ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ » Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΑΤΟΥ ΠΟΥ ΕΜΑΘΕ Σ΄ ΕΝΑ ΓΛΑΡΟ ΝΑ ΠΕΤΑΕΙ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΑΤΟΥ ΠΟΥ ΕΜΑΘΕ Σ΄ ΕΝΑ ΓΛΑΡΟ ΝΑ ΠΕΤΑΕΙ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΔΡΑΣΗ: ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Σχολικό Έτος 2012-2013
Αρ. έγκρισης: 5/21-12-12

?Η Ιστορία του Γάτου που έμαθε  σ? ένα γλάρο να πετάει?
του Luis Sep?lveda

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ , ΠΕ01
    ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: ΛΑΓΟΥ ΜΑΡΙΑ , ΠΕ16
                                     ΜΟΣΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ , ΠΕ15
                                     ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΜΑΡΙΑ, ΠΕ08

theater-gato2

Η θεατρική ομάδα του 1ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας συγκροτήθηκε με σκοπό να δοθεί στους μαθητές μας η ευκαιρία να βιώσουν την εμπειρία της θεατρικής παράστασης, μέσα από τους δρόμους της συνεργασίας και του αλληλοσεβασμού. Στην ομάδα συμμετέχουν οι εξής μαθητές και μαθήτριες: Εύα Γκαγιάννη, Α1, Χριστίνα Κονάκη, Α2, Χριστίνα Ρέππου, Α4, Ιωάννα Στεργιοπούλου, Α5, Μαρία Πάντζιου, Β3, Σταύρος Παπαθεοδώρου, Β3, Ειρήνη – Χρυσοβαλάντου Τέντη, Β4, Ζωή – Μαρία Τσακνάκη, Β4, Νικολέτα Αντωνάκη, Γ1, Αθηνά Καρδαμάκη, Γ3. Η ομάδα πλαισιώθηκε και από μαθητές που συμμετείχαν στις κατασκευές,  τα σκηνικά, τα κοστούμια, την μουσική, το φωτισμό και τον ήχο. Υπεύθυνος του Προγράμματος ήταν ο Ευθύμιος Γεωργούσης και συμμετείχαν η Μαρία Λαγού, ο Σπυρίδων Μόσιος και η Μαρία Τριανταφύλλου.

Tο βιβλίο ?Η Ιστορία του Γάτου που έμαθε  σ? ένα γλάρο να πετάει? του Luis Sep?lveda σίγουρα είναι γνωστό στους αναγνώστες, ωστόσο θα αναφέρω λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου: Η Κεγκά, μια άτυχη γλαροπούλα, προσγειώνεται απότομα στο μπαλκόνι του Ζορμπά (του γάτου που ήταν μαύρος και πελώριος και χοντρός, πρωταγωνιστή ουσιαστικά της ιστορίας), στο Αμβούργο, καθώς έχει προσβληθεί θανάσιμα, από την κατάρα των θαλασσών? πετρελαιοκηλίδα. Ο Ζορμπάς ψάχνει τρόπους να τη βοηθήσει, εκείνη όμως του λέει πως δεν χρειάζεται, γιατί θα πεθάνει ούτως ή άλλως. Παρ? όλα αυτά, με τις τελευταίες τις δυνάμεις θα κάνει ένα αυγό. Έτσι ζητάει από το γάτο που ήταν μαύρος και πελώριος και χοντρός τρεις τελευταίες χάρες: α) Να μη φάει το αυγό, β) Να το μεγαλώσει ώσπου να είναι σε θέση να πετάξει, γ) Να το μάθει να πετάει!  Ο καημενούλης και πονόψυχος γάτος δέχεται. Ο Ζορμπάς με τη βοήθεια όλων των γάτων του λιμανιού, που έχουν και πείρα και γνώσεις, οργανώνονται ώστε να μάθουν την Καλότυχη (όπως ονόμασαν το νεογέννητο γλαρόνι), να πετάει.

Στόχος του προγράμματος μας ήταν η δημιουργία μιας θεατρικής ομάδας μέσα από την οποία τα παιδιά να εκφράζονται, να επικοινωνούν και τέλος να ανεβάσουν μία ολοκληρωμένη παράσταση στο τέλος της χρονιάς.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την ανάγνωση του έργου η «Ιστορία του Γάτου που έμαθε  σ? ένα γλάρο να πετάει» και εντοπίστηκαν τα χαρακτηριστικά του. Μέσα από μια βιωματική και συνεργατική προσέγγιση του κειμένου οι μαθητές συνδύασαν τους χαρακτήρες και τις στάσεις των ηρώων με αξίες (τιμή, δικαιοσύνη, συντροφικότητα, υπεράσπιση του αδυνάτου, τήρηση των υποσχέσεων) και προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, περιβαλλοντικά (ρύπανση θαλασσών, απειλή ειδών) και κοινωνικά (το δικαίωμα στη διαφορετικότητα κάθε πλάσματος και την αποδοχή). Οι μαθητές αναζήτησαν στο διαδίκτυο πληροφορίες για την εποχή, τον χρόνο και τον τόπο στον οποίο τοποθετείται το έργο ώστε μέσα από συζήτηση να αντιληφθούν και να κατανοήσουν τον χώρο και τον χρόνο των σκηνών, τα πρόσωπα, τα χαρακτηριστικά τους, τη σχέση μεταξύ των προσώπων, το θέμα της σκηνής, τις σκηνογραφικές οδηγίες του συγγραφέα και τα χαρακτηριστικά της εποχής του συγγραφέα που αντικατοπτρίζονται στο έργο.

Με αυτά τα εφόδια προχωρήσαμε στην δραματοποίηση της ιστορίας (μετα-γραφή αφηγηματικού σε δραματικό λόγο) και από το δραματικό κείμενο στη θεατρική παράσταση. Σ΄ αυτή τη φάση  τα παιδιά  άρχισαν να επιλέγουν σκηνές, ρόλους, κοστούμια, μουσικές και να χρησιμοποιούν την κίνηση και το λόγο για να συνθέσουν το θεατρικό δρώμενο (προετοιμασία της παράστασης – πρόβες).

Παράλληλα με την προετοιμασία της παράστασης οι μαθητές προσπάθησαν να προσεγγίσουν το έργο από διαφορετικές επικοινωνιακές οπτικές, ως δημοσιογράφοι, ως περιβαλλοντολόγοι, ως λογοτέχνες, ως φωτογράφοι – καλλιτέχνες και παραγωγοί διαφορετικών κειμένων. Για να επιτευχθεί καλύτερα ο στόχος μας συνεργάστηκαν και αντάλλαξαν απόψεις με τους μαθητές της Ομάδας του Λογοτεχνικού εργαστηρίου και της Περιβαλλοντικής. Οι μαθητές της πρώτης ομάδας είχαν ήδη μελετήσει το έργο, γι΄ αυτό η συνεργασία και η ανταλλαγή απόψεων ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη. Οι μαθητές της Περιβαλλοντικής Ομάδας, που ασχολήθηκαν στο πρόγραμμά τους με τους «Υγροτόπους και τον κόσμο των πουλιών» με αφορμή επίσης την ιστορία του L. Sep?lveda,   παρουσίασαν και έκαναν ανακοινώσεις σχετικά με τους υγροτόπους και τον κόσμο των πουλιών, την μόλυνση και τα απειλούμενα είδη. Οι μαθητές του θεατρικού εργαστηρίου εξέφρασαν τα συναισθήματα που βιώνουν υποδυόμενοι τους χαρακτήρες του έργου που έχουν σχέση με την περιβαλλοντική απειλή.

Το πρόγραμμα συνεχίσθηκε με έρευνα στο διαδίκτυο σχετικά με την θεατρική απόδοση του έργου (παραστάσεις και κριτικές που δέχτηκαν), την σύνθεση της ιστορίας της Κενγκά σύμφωνα με τις εκδοχές των μαθητών, την εικονογραφική απόδοση της ιστορίας, την επιλογή μουσικής, τον σχεδιασμό, την σύνθεση και την κατασκευή κοστουμιών, την δημιουργία σκηνικού, αφίσας και βέβαια το ανέβασμα της θεατρικής παράστασης την τελευταία ημέρα της διδακτικής σχολικής χρονιάς που πιστεύουμε ότι δικαίωσε τους κόπους τους.

Στο πρόγραμμά μας έγινε προσπάθεια να προσεγγίσουμε το έργο διαθεματικά και να «εμπλέξουμε» όσο το δυνατό περισσότερους συναδέλφους μας στην όλη διαδικασία. Έτσι το συνδέσαμε με τη Λογοτεχνία (με τη μελέτη παράλληλων κειμένων σχετικά με τη φύση και τα περιβαλλοντικά προβλήματα σε συνεργασία με το Λογοτεχνικό εργαστήριο του σχολείου μας), τον ΣΕΠ, (και συγκεκριμένα με το θέμα «Οι αποφάσεις στη ζωή μας» και το βιωματικό εργαστήρι «Τώρα που έμαθες να πετάς, πού θα πετάς;», στο οποίο με αφορμή την αναφορά της Κενγκά στον μύθο του Ίκαρου γίνεται σχεδιασμός και εφαρμογή των βημάτων στη διαδικασία λήψης απόφασης και έλεγχος αν λαμβάνονται υπόψη οι παράγοντες που επηρεάζουν τη λήψη απόφασης), τα Θρησκευτικά, (η αγιογραφική & πατερική προσέγγιση της διαφορετικότητας και αποδοχής του Άλλου, φυλετικής – θρησκευτικής – κοινωνικής), την Οικιακή Οικονομία (ενδυμασία), την Γεωγραφία (διερεύνηση του γεωγραφικού χώρου και συλλογή πληροφοριών σε σχέση με το ταξίδι των γλάρων από τον Ατλαντικό, τη Βόρεια Θάλασσα και τη Βαλτική στην Βισκάια), την Περιβαλλοντική Αγωγή (συνεργασία με την Περιβαλλοντική Ομάδα του σχολείου μας, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω), τον Κινηματογράφο (προβολή της ταινίας «La gabbianella e il gatto» του Enzo d? Al? και συζήτηση για τις διαφορές της ταινίας σε σχέση με την ιστορία του βιβλίου) και τέλος τα Εικαστικά (δημιουργία σκηνικού – κατασκευή κοστουμιών – επιλογή μουσικής).

Απομένει να γίνει η τελική αξιολόγηση του προγράμματος σχετικά με την συμμετοχή κάθε μέλους της ομάδας κατά τη διαδικασία της παραγωγής του έργου, αξιολόγηση της δραστηριότητας από τους εκπαιδευτικούς με κριτήριο την επίτευξη των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων και του τελικού προϊόντος-έργου από τους μαθητές που παρακολούθησαν την θεατρική παράσταση και από το ευρύτερο κοινό προς το οποίο θα απευθυνθεί.

Ο Υπεύθυνος του Προγράμματος
Ευθύμιος Γεωργούσης, ΠΕ01
Άρθρο για  δημοσίευση σε τοπική εφημερίδα

Το ανέβασμα της θεατρικής παράστασης
«Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ΄ ένα γλάρο να πετάει»
βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Luis Sep?lveda
Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Invitation - Historia de un gato

Πολύ καλές εντυπώσεις, γέλιο αλλά και προβληματισμό για τις αξίες των ανθρωπίνων σχέσεων και των οικολογικών προβλημάτων σκόρπισαν οι μαθητές – συντελεστές της παράστασης «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ΄ ένα γλάρο να πετάει» που ανέβασε το Θεατρικό Εργαστήρι του 1ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας, την Τετάρτη, 15 Μαΐου στο πλαίσιο παρουσίασης δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων για την σχολική χρονιά 2012-2013 στην αίθουσα τελετών του Γυμνασίου.

Σημαντική υπήρξε η συμβολή της υπεύθυνης σχολικών δραστηριοτήτων Κυριακής Δανιηλίδου για τη συνεχή ενημέρωση και στήριξή της και της Διευθύντριας του Σχολείου, Δρ. Ελένη Χατζηδημητρίου, η οποία από την αρχή αγκάλιασε το έργο και παρείχε κάθε δυνατή διευκόλυνση για την υλοποίηση της θεατρικής παράστασης. Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει, τέλος να γίνει στους μικρούς μαθητές και μαθήτριες, που χωρίς να απουσιάσουν ούτε μια ώρα από τα μαθήματά τους, αφιερώνοντας ακόμη και από τον χρόνο των διακοπών τους, συμμετείχαν στην ομάδα, δούλεψαν με πολύ κέφι και παρουσίασαν μια όμορφη παράσταση.

Τους ρόλους υποδύθηκαν οι μαθητές:
ΖΟΡΜΠΑΣ: Νικολέτα Αντωνάκη, Γ1, ΠΑΙΔΙ: Μαρία Πάντζιου, Β3, ΚΕΝΓΚΑ: Ιωάννα Στεργιοπούλου, Α5, ΑΛΗΤΟΓΑΤOI: Ζαφείρης Σταυρίδης, Β4 – Χριστίνα Ρέππου, Α4, ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΣ: Ειρήνη – Χρυσοβαλάντου Τέντη, Β4, ΚΟΛΟΝΕΛΟ: Ζωή – Μαρία Τσακνάκη, Β4, ΞΕΡΟΛΑΣ: Χριστίνα Κονάκη, Α2, ΜΑΤΙΑΣ: Αθηνά Καρδαμάκη, Γ2, ΓΛΑΡΟΝΙ: Εύα Γκαγιάννη, Α1, ΦΙΛΟΣ: Σταύρος Παπαθεοδώρου, Β3, ΑΡΧΗΓΟΣ ΠΟΝΤΙΚΩΝ: Χριστίνα Κονάκη, Α2, ΠΟΝΤΙΚΙ: Χριστίνα Ρέππου, Α4, ΣΤΑΒΕΝΤΟ: Ζαφείρης Σταυρίδης, Β4, ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ: Χριστίνα Ρέππου, Α4, ΠΟΙΗΤΗΣ: Χριστίνα Κονάκη, Α2.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: Οι εκπαιδευτικοί του 1ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας: Ευθύμιος Γεωργούσης, ΠΕ01, Μαρία Λαγού, ΠΕ16, Σπύρος Μόσιος, ΠΕ15, Μαρία Τριανταφύλλου, ΠΕ08. Την θεατρική διασκευή έκανε ο καθηγητής Ευθύμιος Γεωργούσης και τα σκηνικά η καθηγήτρια Μαρία Τριανταφύλλου σε συνεργασία με ομάδες μαθητών.

parastasi 3 640

Τα παιδιά μιλούν για τη θεατρική ομάδα και το έργο:

Η μαθήτρια Χριστίνα Ζαχαρία της Β΄ τάξης ανέλαβε τον ρόλο της δημοσιογράφου προκειμένου να καταγραφούν οι απόψεις της ομάδας για την θεατρική ομάδα και το έργο που θα ανεβάσουν. Για μας οι απόψεις των μαθητών μας είναι πολύ σημαντικές γι΄ αυτό και τις συμπεριλαμβάνουμε σ΄ αυτή την παρουσίαση του προγράμματος μας.
– «Ο λόγος που πήρα μέρος στο θεατρικό είναι που θέλω να συμμετάσχω σε διάφορα προγράμματα του σχολείου μας και όχι μόνο. Παίζοντας τον ρόλο μου νιώθω πόσο σημαντικό και ευχάριστο είναι να συμμετέχεις σε ένα θεατρικό με καλούς διοργανωτές που το αποτέλεσμά του να μας ικανοποιεί και να μας γεμίζει χαρά». Εύα Γκαγιάννη, Α1
– «Χάρηκα πάρα πολύ όταν μας ανακοίνωσαν την συγκρότηση της θεατρικής ομάδας γιατί μου αρέσει να υποδύομαι ρόλους και ειδικότερα κάποιους περίεργους. Με την πρώτη ευκαιρία δήλωσα συμμετοχή. Νομίζω πως νιώθω ένα συναίσθημα λίγο διαφορετικό από τα άλλα παιδιά που συνεργαζόμαστε γιατί η μαμά μου, μου έλεγε πως στο Γυμνάσιο είχε παίξει σε θεατρική παράσταση, επιτέλους ήρθε η σειρά μου! Προς το παρόν δεν νιώθω κάποιο ιδιαίτερο άγχος αλλά όταν ανέβω στην σκηνή, νομίζω πως η καρδιά μου θα αρχίσει να χτυπάει σε πολύ γρήγορους ρυθμούς. Στις πρόβες με τα παιδιά και τους καθηγητές μου περνάω πολύ ευχάριστα και διασκεδαστικά». Χριστίνα Κονάκη, Α2
– «Η θεατρική ομάδα μου αρέσει γιατί συνεργάζεσαι με τα άλλα παιδιά για να πετύχεις ένα καλό αποτέλεσμα». Χριστίνα Ρέππου, Α4
– «Με λένε Ιωάννα και είμαι 12 χρονών. Πηγαίνω στο 1ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας και συμμετέχω στο θεατρικό του σχολείου μας, γιατί πιστεύω πως είναι καλό και ευχάριστο να συνεργαζόμαστε όλα τα παιδιά μαζί και ο καθένας να έχει το δικό του ρόλο». Ιωάννα Στεργιοπούλου, Α5
– «Αποφάσισα να συμμετέχω στην θεατρική ομάδα γιατί είναι μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που μου άρεσε από το Δημοτικό. Δεν είμαι πολύ σίγουρη για το πόσο μου αρέσει το έργο αλλά μου αρέσει η συνεργασία της ομάδας στις πρόβες». Χριστίνα Ζαχαρία, Β1
«Η παρότρυνση ενός καθηγητή μου ήταν αρκετή για να πάρω μέρος στην θεατρική και περιβαλλοντική ομάδα, παρόλο που δεν είχα καμία σχέση με το θέατρο. Αρχικά, πριν ακόμη αρχίσουν οι συναντήσεις μας, δεν ήμουν σίγουρη ότι έκανα τη σωστή επιλογή. Όμως, μετά την πρώτη συνάντηση όλες οι ανασφάλειες και οι αμφιβολίες εξαφανίστηκαν. Όταν αρχίσαμε να διαβάζουμε το έργο, μαγεύτηκα! Ποτέ δεν είχα φανταστεί ότι αυτή η πρωτόγνωρη για μένα εμπειρία θα ήταν τόσο διασκεδαστική και θα με έβαζε σε τόσες σκέψεις, γιατί από εκείνη τη μέρα δεν έχω σταματήσει να σκέφτομαι συνεχώς ιδέες για τα σκηνικά, τη μουσική, τα ρούχα και τα παιδιά που θα ήταν καταλληλότερα στους ρόλους». Μαρία Πάντζιου, Β3
– «Η συμμετοχή στο έργο «ο γάτος που έμαθε σ΄ ένα γλάρο να πετάει» που θα ανεβάσουμε με τη θεατρική ομάδα του σχολείου μας αποτελεί για μένα μια ξεχωριστή εμπειρία. Το έργο μας δίνει να καταλάβουμε πως όσο διαφορετικοί κι αν είμαστε μπορούμε να συνυπάρξουμε ειρηνικά, επίσης έχει και περιβαλλοντικές προεκτάσεις. Πιστεύω ότι στις συναντήσεις μας συνεργαζόμαστε πολύ καλά και λειτουργούμε ως ομάδα και όχι ο καθένας για τον εαυτό του. Νομίζω πως το έργο είναι υπέροχο, αστείο και ρεαλιστικό συγχρόνως και θα αρέσει σε όλα τα παιδιά που θα παρακολουθήσουν την παράσταση. Είμαι πολύ χαρούμενη που παίρνω μέρος και περιμένω με ανυπομονησία να το παρουσιάσουμε». Ειρήνη – Χρυσοβαλάντου Τέντη, Β4
– «Είμαι πολύ ενθουσιασμένη που συμμετέχω στο θεατρικό, είναι διασκεδαστικό, μου αρέσει το θέμα και πιο πολύ γιατί έχει σχέση και με το περιβάλλον. Είναι πολύ ωραίο να δουλεύεις σε ομάδα, να βοηθάς και να σε βοηθούν για να γίνεις καλύτερος στο ρόλο σου. Ακόμη είναι ωραίο να παίζεις μπροστά σε τόσο κόσμο και με τα λόγια και την έκφρασή σου να κάνεις τους άλλους να γελάσουν, είναι που μ΄ αρέσει γενικά να κάνω τους άλλους να γελάνε. Οι ρόλοι που ήθελα να παίξω είναι ο Κολονέλο ή ένας από τους ρεμπεσκέδες (αλήτες). Στους ρεμπεσκέδες μου αρέσει η έκφραση που πρέπει να πάρεις και ο τρόπος που θα το πεις. Ο Κολονέλο μου αρέσει που μέσα στα λόγια του βάζει διάφορες και περίεργες λέξεις, όπως ‘capitano’, ‘porca miseria’, ‘caro amico’. Ανυπομονώ να έρθει η στιγμή που θα παρουσιάσουμε το έργο». Ζωή – Μαρία Τσακνάκη, Β4
– «Μ΄ αρέσει που είμαι στη θεατρική ομάδα γιατί συνεργάζομαι με τους φίλους μου αλλά και με παιδιά που δεν γνωρίζω. Γνωρίζω καλύτερα τους δασκάλους μου και κάνω καινούριες φιλίες. Μου αρέσει το βιβλίο και οι χαρακτήρες του έργου. Πρώτη φορά συμμετέχω σε θεατρική ομάδα και είμαι πολύ ενθουσιασμένη. Η συνεργασία με τους δασκάλους και τους συμμαθητές μου είναι τέλεια. Ανυπομονώ να έρθει το τέλος της χρονιάς για να δουν όλοι το θεατρικό που ετοιμάζουμε!!!» Έφη Φλώρου, Β4
– «Το έργο που θα ανεβάσουμε θέλει να μας διδάξει ότι η διαφορετικότητα δεν παίζει ρόλο στις ανθρώπινες σχέσεις. Σ΄ αυτή την θεατρική παράσταση θα υποδυθώ τον γάτο Ζορμπά που μέσα από πολλές προσπάθειες μεγαλώνει το γλαροπούλι και κρατάει την υπόσχεσή του να του μάθει να πετάξει. Ο ρόλος αυτός μου άρεσε από την αρχή που διάβασα το έργο και γι΄ αυτό τον ζήτησα. Δεν έχω ξαναπαίξει σε θεατρικό και είμαι αρκετά αγχωμένη για το πόσο καλά θα τα καταφέρω. Παρόλα αυτά αυτός ο ρόλος μου αρέσει πολύ και θα είναι και μια ευκαιρία να δω τις ικανότητές μου στην υποκριτική και να αποκτήσω καινούριες εμπειρίες». Νικολέτα Αντωνάκη», Γ1