ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟ

2012-2013

?ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟ ??

Όπως κάθε χρόνο σε κάθε σχολείο και σε κάθε τμήμα, η πρώτη ώρα διδασκαλίας αφιερώνεται στη γνωριμία των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς. Όταν ξεκίνησε λοιπόν το μάθημα της Ιστορίας, πολλοί ήταν οι μαθητές που τόνισαν στη διδάσκουσα καθηγήτρια ότι προέρχονται από προσφυγικές οικογένειες και βέβαια ήταν περήφανοι γι? αυτό. Η πρόταση βγήκε σχεδόν αυτόματα: «Να κάνουμε ένα πολιτιστικό πρόγραμμα που θα σχετίζεται με τη Νέα Ιωνία και τον προσφυγικό συνοικισμό». Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν!!! Οι περισσότεροι είχαν να διηγηθούν και από μια ιστορία.
– Αποφάσισα να συμμετάσχω στο πολιτιστικό πρόγραμμα γιατί θα ήθελα να μάθω περισσότερα για τους Έλληνες της Μικράς Ασίας, λέει η μαθήτρια Αναστασία Ξανθά.
– Συμμετέχω στο πρόγραμμα γιατί θέλω να μάθω παραπάνω πληροφορίες για τη Σμύρνη και τη Νέα Ιωνία, λέει η μαθήτρια Πασχαλίνα Τίκα.
Όλοι μαζί αποφασίσαμε να συγκεντρωνόμαστε μια φορά την εβδομάδα στο σχολείο με το πέρας των μαθημάτων. Ξεκινήσαμε το Δεκέμβριο?
Οι στόχοι μας ήταν πολλοί:
– Ανάπτυξη συνεργατικού πνεύματος
– Ενίσχυση αυτοπεποίθησης αδύναμων μαθητών
–  Αναζήτηση πληροφοριών μέσω αρχείου πολιτιστικών συλλόγων
– Ευθύνη για τη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς
– Ανάπτυξη πολιτιστικής συνείδησης και κουλτούρας
– Καλλιέργεια ευαισθησίας όλων των μαθητών – εκτός των εμπλεκομένων – για την παράδοση και την κληρονομιά του τόπου τους
– Ανάπτυξη ικανοτήτων παρατήρησης, καταγραφής καθώς και δεξιοτήτων διερεύνησης και δράσης γύρω από πολιτιστικά θέματα και ιδιαίτερα της περιοχής μας.
– Καλλιέργεια αισθητικών κριτηρίων
– Λειτουργώντας σαν ερευνητές να διαπιστώσουν τη δυσκολία της συλλογής πληροφοριών και την ανασύσταση των ιστορικών γεγονότων
– Κοινωνικοποίηση των μαθητών με τη συμμετοχή τους στην ομαδική εργασία
– Πιο ειδικά να αποκτήσουν οι μαθητές περισσότερες και πληρέστερες  γνώσεις για την ιστορία της Ν. Ιωνίας και ειδικότερα του προσφυγικού συνοικισμού, να διδαχθούν μέσα από τις εμπειρίες των οικείων τους προσώπων, να επικοινωνήσουν με τους κατοίκους της «διπλανής πόρτας»  και να μάθουν να σέβονται  την ετερότητα και τους πρόσφυγες υποσκελίζοντας φαινόμενα ρατσισμού.
Το πρόγραμμα βέβαια περιλαμβάνει και επισκέψεις σε πολιτιστικούς συλλόγους όπως  στο «Εγγλεζονήσι». Εκεί οι μαθητές έγιναν μικροί δημοσιογράφοι!  Είχαν συντάξει από μόνοι τους ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο τελικά αποδείχτηκε ανεπαρκές? γιατί οι ερωτήσεις ήταν πολλές και συνεχόμενες. Αξίζει να ευχαριστήσουμε ολόψυχα την κ. Ουρανία Σταματιάδου καθώς επίσης και τις κυρίες Ελένη Βαφειάδου και Ευαγγελία Λογοθέτη  για την  υπομονή τους και την πλούσια ενημέρωση που μας παρείχαν κατά την επίσκεψη. Τα μάτια μας πολλές φορές βούρκωσαν? Η καρδιά μας γέμισε με πόνο  για τη δυστυχία αυτών των ανθρώπων  που ήταν οι δικοί μας παππούδες, οι δικές μας γιαγιάδες? Ήταν πραγματικά μια αξέχαστη εμπειρία!
Στο άμεσο μέλλον έχουμε προγραμματίσει μια επίσκεψη στην Πολιτιστική Εστία Μικρασιατών «ΙΩΝΕΣ», όπου πρόεδρος είναι η κύρια Άννα Αϊβαζόγλου. Επίσης η ομάδα θα πάρει συνέντευξη από τον κύριο Δημήτρη Κωνσταντάρα, ο οποίος αποτελεί ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών για τον προσφυγικό συνοικισμό.
Τη δεύτερη Κυριακή του Φλεβάρη συμφωνήσαμε  να επισκεφτούμε την Ευαγγελίστρια, την εκκλησία – σύμβολο της Νέας Ιωνίας. Εκεί ο πατήρ Παναγιώτης  μας ξενάγησε στα ιερά κειμήλια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες. Ήταν συγκλονιστικό! Πώς κατάφεραν και έφεραν μαζί τους κυνηγημένοι τόσα ιερά αντικείμενα? Είδαμε το Ιερό της πρώτης εκκλησίας που είχε χτιστεί από τους ίδιους τους πρόσφυγες. Όπως μας ενημέρωσε ο ιερέας όλοι, άντρες, γυναίκες, παιδιά, πήραν μέρος στην κατασκευή της. Το ψυχικό τους σθένος ήταν αξιοθαύμαστο?
«Δεν έχω ξαναπεράσει ποτέ από εδώ? Ό,τι και να πει κανείς αναλογιζόμενος τις συνθήκες διαβίωσης  και τον αγώνα αυτών των ανθρώπων που έχασαν τα πατρογονική τους περιουσία και εγκαταστάθηκαν σε έναν αφιλόξενο τόπο, είναι λίγο? Τα σπίτια στέκονται σιωπηλοί  μάρτυρες όλων αυτών» είπε χαμηλόφωνα  η Αλεξάνδρα Μούρτζη, μια από τις υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος.
«Οι επισκέψεις εντυπωσίασαν εμάς τα παιδιά γιατί τώρα πια βλέπουμε τα πράγματα με διαφορετικό μάτι, λέει η μαθήτρια Μαρία Φλωρή. Προσωπικά πριν μάθω για τους πρόσφυγες  και τα προσφυγικά σπίτια, κυκλοφορούσα στη Ν. Ιωνία χωρίς να δίνω ιδιαίτερη προσοχή στα χαμηλοτάβανα οικοδομήματα, που ήταν χτισμένα  με διαφορετικό τρόπο  από τα κλασικά σπίτια του Βόλου. Τώρα παρατηρώ και την παραμικρή λεπτομέρεια και συνδέω όσα έχω μάθει με την εικόνα αυτή».
Πώς είναι δυνατόν κανείς να ξεχάσει; Πώς είναι δυνατόν κανείς να απαρνηθεί τις ρίζες του και την πολιτιστική του κληρονομιά; Πώς είναι δυνατόν κανείς να λησμονήσει  πως και οι δικοί του πρόγονοι ήταν πρόσφυγες; Πώς είναι δυνατόν κανείς να συμπεριφέρεται απάνθρωπα στους νέους πρόσφυγες που προσπαθούν να ξαναρχίσουν τη ζωή τους στην Ελλάδα; Αναπάντητα ερωτήματα?

Συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες

Μυρτάκη Αθανασία Γ3
Νιαώτη Σοφία Γ3
Νονόγλου Δέσποινα Γ3
Ξανθά Αναστασία Γ3
Ξανθά Αντωνία Γ3
Παλάσκα Αναστασία Γ3
Πάντζιου Αικατερίνη Γ3
Παπανικολάου Παντελής Γ3
Παρδάλης Ευάγγελος Γ3
Παυλίδης Αναστάσιος Γ3
Σαμαρά Αθηνά Γ3
Σελάι Βασίλης Γ3
Σκαλίδη Ελένη Γ3
Στεργιοπούλου Σταματίνα Γ4
Τάρε Πολυξένη Γ4
Τίκα Πασχαλίνα Γ4
Τουτουντζόγλου Ελένη Γ4
Τσαπουρνιώτης Αναστάσιος Γ4
Τσομπάνογλου Ελένη Γ4
Φλωρή Μαρία Γ4
Χατζηδάκη Αντωνία Γ4
Χρυσακοπούλου Λαυρεντία Γ4
Κυριακάκης Βασίλειος Β2
Κωστούλιας Βαλάντης Β2
Κουλάκογλου Ευαγγελία Β2
Λάμπρου Γεωργία Β2
Καραμπελιά Χριστίνα Β2
Κουτσιμπού Ελένη Β2
Κουμαριανός Αναστάσης Β2
Μιαρίτη Ειρήνη Β2
Καραγιάννη Δήμητρα Β2
Κεσμετζής Ηλίας Β2
Ιμανίμογλου Δημήτριος Β2
Φλώρου Έφη Β4
Τάσιου Μαρίνα Β4
Τσαμούτη Δήμητρα Β4
Τόμπρου Μαρίσια Β4

Υπεύθυνες καθηγήτριες: Ειρήνη Καλιοντζή, μαθηματικός, Αλεξάνδρα Μούρτζη, φιλόλογος και Δρ. Ελένη Χατζηδημητρίου, φιλόλογος και διευθύντρια του σχολείου μας.