Αρχική » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ » ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ » Υδατικά Οικοσυστήματα & ο κόσμος των πουλιών

Υδατικά Οικοσυστήματα & ο κόσμος των πουλιών

Η «Ιστορία του Γάτου που έμαθε  σ? ένα γλάρο να πετάει» του Luis Sep?lveda,
αφορμή προβληματισμού και οικολογικής ευαισθητοποίησης·
          Υδατικά Οικοσυστήματα & ο κόσμος των πουλιών

Bird PapoulidisΣχέδιο του μαθητή Γεώργιου Παπουλίδη (Β3)
για το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Το πρόγραμμα εκπονείται στο 1ο Γυμνάσιο Ν. Ιωνίας Βόλου. Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Μόσιος Σπυρίδων ΠΕ15 σε συνεργασία με τους Γεωργούση Ευθύμιο ΠΕ01, Χατζοπούλου Βασιλική ΠΕ05 και Σαρηστάθη Ευστάθιο ΠΕ01. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν μαθητές της Β΄τάξης.
Σκοπός του προγράμματός μας είναι η μελέτη και η έρευνα των υδατικών οικοσυστημάτων, του κόσμου των πουλιών & των απειλούμενων ειδών, της ρύπανσης και της διατάραξης των υδατικών οικοσυστημάτων ώστε τελικά να διατυπωθούν προτάσεις για τη διαφύλαξη της οικολογικής ισορροπίας. Αφετηρία του προγράμματός μας ήταν το έργο  «Η Ιστορία του Γάτου που έμαθε σ? ένα γλάρο να πετάει» του L. Sep?lveda. Οι μαθητές της Περιβαλλοντικής Ομάδας αφού μελέτησαν την ιστορία του Sep?lveda, προβληματίστηκαν πάνω στα περιβαλλοντικά προβλήματα που τίθενται στο έργο και μετά από συζήτηση κατέληξαν σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους στα υποθέματα που ανέλαβαν και συμφώνησαν να ερευνήσουν.
Η προσέλκυση του ενδιαφέροντος και του προβληματισμού των μαθητών για τα περιβαλλοντικά προβλήματα, η απόκτηση ουσιαστικών γνώσεων, η συνεργασία των μαθητών για την άντληση, καταγραφή, διαχείριση και επεξεργασία πληροφοριών μέσα από το μοίρασμα σκέψεων και ιδεών είναι οι στόχοι του προγράμματός μας. Γι΄αυτό προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους μέσα στην ομάδα, την εξάσκηση στη συζήτηση και τη λήψη αποφάσεων ώστε γνώσεις και δεξιότητες να δημιουργήσουν ένα κώδικα περιβαλλοντικής συμπεριφοράς που συμβάλλει στη διαμόρφωση στάσεων και αξιών θετικών προς το περιβάλλον. Οι μαθητές με τη χρήση τεχνολογιών θα προβούν στη σύνθεση και την παρουσίαση των ευρημάτων τους για την προστασία της οικολογικής ισορροπίας, την ποιότητα ζωής και την βιώσιμη ανάπτυξη και στη διατύπωση τρόπων ατομικής και συλλογικής δράσης για την προστασία του υδατικού οικοσυστήματος και την συμμετοχή στην προσπάθεια προστασίας από αλόγιστη χρήση του.
Όλα τα παραπάνω θα επιτευχθούν σε περίοδο πέντε μηνών με εβδομαδιαίες συναντήσεις στο χώρο του σχολείου, όπου τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες, εκπαιδευτικές επισκέψεις, ενημερωτικές συναντήσεις και εργασίες πεδίου ώστε να συνδεθούν οι θεωρητικές γνώσεις με την καθημερινή πρακτική.
Το πρόγραμμα συνδέεται με τα γνωστικά αντικείμενα του προγράμματος σπουδών: με την Λογοτεχνία (συνεργασία με το Λογοτεχνικό Εργαστήριο του Σχολείου μας), τα Θρησκευτικά (Εκκλησία & Οικολογία – Η θεολογική υπέρβαση του οικολογικού προβλήματος), τον ΣΕΠ (οι αποφάσεις στη ζωή μας – πώς παίρνω μια απόφαση), την Οικιακή Οικονομία (Οικολογία & Κατοικία), την Γεωγραφία (η Μεσόγειος θάλασσα – Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ελλάδας, την Βιολογία (η οργάνωση της ζωής), τον Κινηματογράφο (προβολή του ντοκιμαντέρ «Τα ταξιδιάρικα πουλιά» – συζήτηση), το Θέατρο (συνεργασία με τη θεατρική ομάδα του σχολείου με το θεατρικό δρώμενο, «Η Ιστορία του Γάτου που έμαθε  σ? ένα γλάρο να πετάει», την Μυθολογία – Λαογραφία (συμβολισμοί των πουλιών στους μύθους και τη λαϊκή παράδοση), την Ιστορία της Τέχνης – Εικαστικά (αναζήτηση έργων τέχνης, – αγγειογραφίας, γλυπτικής, ζωγραφικής, βυζαντινών ψηφιδωτών, υφαντικής – και τραγουδιών με θέμα τον κόσμο των πτηνών, που να ευαισθητοποιηθούν τους μαθητές απέναντι στα μεγάλα περιβαλλοντικά ερωτήματα και στους τρόπους με τους οποίους αυτά απαντιούνται μέσα από την τέχνη – εικαστική απεικόνιση από τους μαθητές), την Νομισματική (νομίσματα χωρών με αναπαραστάσεις πουλιών και οι συμβολισμοί τους).

Σπύρος Μόσιος, ΠΕ15
Άρθρο σε τοπική εφημερίδα

Στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα συμμετείχαν οι μαθητές:

ΑΝΗΛΙΩΤΗ ΑΠΟΣΤΟΛΙΑ
ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ
ΒΛΑΧΑΒΑ ΙΩΑΝΝΑ – ΔΑΦΝΗ
ΓΑΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 
ΓΙΑΝΝΙΩΤΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
ΓΟΝΙΔΑΚΗ ΑΝΝΑ
ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ 
ΔΟΔΟΛΙΑΣ ΜΙΧΑΗΛ
ΖΑΧΑΡΙΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ
ΖΑΧΟΥ ΡΟΔΑΝΘΗ
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
ΚΑΡΑΜΠΕΛΙΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ
ΚΟΛΟΡΙΖΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
ΚΟΤΣΙΜΠΟΥ ΕΛΕΝΗ
ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
ΚΩΣΤΟΥΛΙΑΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ
ΜΑΝΣΟΥΡ – ΚΕΣΜΕΤΖΗΣ ΗΛΙΑΣ
ΜΙΑΡΙΤΗ ΕΙΡΗΝΗ – ΑΓΟΡΙΤΣΑ
ΜΟΣΧΟΥ ΑΣΠΑΣΙΑ
ΜΠΟΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑ
ΝΤΑΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΝΤΙΝΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΝΤΟΚΟΥΖΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

ΠΑΝΤΖΙΟΥ ΜΑΡΙΑ – ΑΝΤΩΝΙΑ
ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΣ – ΡΑΦΑΗΛ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
ΠΑΠΟΥΛΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΛΑΣΤΑΡΑ ΔΗΜΗΤΡΑ
ΣΟΥΛΑΚΟΥΔΗ ΣΩΤΗΡΙΑ – ΧΡΙΣΤΙΝΑ
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΑΣΙΟΥ ΜΑΡΙΝΑ
ΤΣΑΜΟΥΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
ΦΛΩΡΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΑ

Από την παρουσίαση του προγράμματος: 
Τρίτη, 14 Μαΐου 2013

«Ο γλάρος και το φως»

Ο Μύθος του κόρακα

env per 2      env per 1


Απελευθέρωση πουλιού
Απόσπασμα από την ταινία του Δήμου Αβδελιώδη, Το δέντρο που πληγώναμε (1986), ο οποίος έγραψε και το σενάριο.


Οι απόψεις των μαθητών για το πρόγραμμα μέσω συνέντευξης που διεξήγαγαν οι ίδιοι:

Χριστίνα: Δήμητρα, τι ήταν αυτό που σε έκανε να δηλώσεις συμμετοχή στο συγκεκριμένο περιβαλλοντικό πρόγραμμα;
Δήμητρα: Θεωρώ πως το πρόγραμμα μου δίνει τη δυνατότητα να μάθω χρήσιμα πράγματα  όσο αφορά στη μόλυνση του περιβάλλοντος και ειδικά των υγροτόπων.
Χ: Ηρώ, τι έχεις κερδίσει μέχρι στιγμής από τη συμμετοχή σου;
Ηρώ: Έχω μάθει πάρα πολλά τα οποία δεν γνώριζα για τη χλωρίδα και την πανίδα της χώρας μας.
Χ: Γιάννη, πώς σου φαίνονται οι συναντήσεις του προγράμματος;
Γιάννης: Είναι μια καλή ευκαιρία για κάτι διαφορετικό από το καθημερινό μάθημα όπου συνδυάζουμε το παιχνίδι με τις γνώσεις.
Χ: Μαρίνα, τι σου έχει κάνει εντύπωση στις συναντήσεις της ομάδας;
Μαρίνα: Κάτι που με εκπλήσσει είναι πως έχω έρθει κοντά με παιδιά του σχολείου που δεν γνώριζα καθόλου.
Χ: Έφη, τι άλλο περιμένεις από το πρόγραμμα;
Έφη: Φυσικά τις επόμενες επισκέψεις μας όπου θα μπορέσουμε να δούμε από κοντά όλα αυτά για τα οποία μιλάμε τόσο καιρό.
Χ: Αναστάση υπάρχει κάτι που σε προβληματίζει στο πρόγραμμα;
Αναστάσης: Σίγουρα αυτό που προβληματίζει κάποιους μαθητές είναι οι ώρες των συναντήσεων που είναι μετά το σχολείο και ο χρόνος μας είναι ήδη περιορισμένος.
Χ: Ειρήνη θα ήθελες να πεις κάτι σε κάποιους που δεν γνωρίζουν πολλά για τα πτηνά και τους υδροβιότοπους;
Ειρήνη: Το μόνο που έχω να πω είναι πως γενικά το περιβάλλον μας χρειάζεται και είναι η ώρα για δράση αρχίζοντας με τους υδροβιοτόπους και την εκεί χλωρίδα και πανίδα.
Κλείνοντας την παρουσίαση του προγράμματός μας να αναφέρουμε πως το πρόγραμμα εκπονείται παράλληλα με τη μεταφορά του έργου του L. Sep?lveda στην θεατρική σκηνή  από το θεατρικό εργαστήριο του σχολείου μας.

kpe kastorias erodiosbdblueΗ Περιβαλλοντική Ομάδα συμμετέχει στο Εθνικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Λίμνες: Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε.» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς (Ανάρτηση του Προγράμματος στο Εθνικό Δίκτυο Καστοριάς).