Σχολικό Έτος 2015-2016
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΔΡΑΣΗ: ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
«Ιππείς Αριστοφάνους»
Αρ. έγκρισης:
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί για το ανέβασμα της παράστασης:
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΠΕ01, Θεολόγος
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: Δρ ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΠΕ02, Φιλόλογος
ΣΠΥΡΟΣ ΜΟΣΙΟΣ, ΠΕ15, Οικιακής Οικονομίας
«Ιππείς Αριστοφάνους»
ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανάπτυξη παραστατικών δεξιοτήτων των μαθητών, προετοιμασία παράστασης θεατρικού έργου, δημιουργία πρωτότυπης παράστασης των μαθητών.
Διαστάσεις – όψεις του Προγράμματος:
– Ανάγνωση της κωμωδίας Ιππείς του Αριστοφάνη (Απόδοση Κ. Βάρναλη) και εντοπισμός των χαρακτηριστικών της.
– Βιωματική και συνεργατική προσέγγιση του κειμένου.
– Από το κείμενο στη θεατρική παράσταση (προετοιμασία της παράστασης – πρόβες).
– Σχεδιασμός και κατασκευή κοστουμιών – Επιλογή μουσικής- Δημιουργία σκηνικού.
– Προσέγγιση του έργου από διαφορετικές επικοινωνιακές οπτικές, ως δημοσιογράφοι, ως λογοτέχνες, ως φωτογράφοι – καλλιτέχνες και παραγωγή διαφορετικών κειμένων.
– Ανέβασμα θεατρικής παράστασης.
Στόχοι του Προγράμματος
– Οι μαθητές να συνεργαστούν, να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά μέσα και να αναγνωρίσουν τις κλίσεις και δεξιότητές τους στην ομαδική αποτελεσματικότητα.
– Να αναπτύξουν τη φαντασία, την παρατηρητικότητα, τη μνήμη και την κριτική σκέψη, να καλλιεργήσουν τις δικές τους ικανότητες δραματικής έκφρασης και να εκφραστούν δημιουργικά χρησιμοποιώντας μια συμβολική γλώσσα, αυτή του θεάτρου.
– Να συνειδητοποιήσουν τη δομή της κωμωδίας και να κατανοήσουν τη σημασία των δραματουργικών στοιχείων (χώρος, χρόνος, χαρακτήρες).
– Να συνειδητοποιήσουν ότι η θεατρική παράσταση αποτελεί ένα σύνθετο καλλιτεχνικό προϊόν στο οποίο συμβάλλουν πολλές τέχνες και να αναγνωρίζουν τα στοιχεία από τα οποία συντίθεται μια θεατρική παράσταση.
Μεθοδολογία υλοποίησης
Σύσταση Ομάδας.
Μέθοδος: διαλογική – διερευνητική – συνεργατική. Ομαδικές δραστηριότητες σύμφωνα με το ομαδο-συνεργατικό μοντέλο, μέθοδος project, όπου προβλέπεται η λήψη αποφάσεων. Συνεργασία με διάφορους φορείς – Επισκέψεις – Συνεντεύξεις
Πεδία σύνδεσης με τα Προγράμματα Σπουδών
Ιστορία: Πελοποννησιακός Πόλεμος – Ιππείς: Οι αριστοκράτες της Αρχαίας Αθήνας.
Δραματική ποίηση: Δραματικά είδη (Τραγωδία – σατυρικό δράμα – κωμωδία), Το Θέατρο.
Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας: Η κωμωδία – Αριστοφάνης.
Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση στην Αρχαία Ελλάδα: Η δημοκρατική πόλη – Τα όργανα της εξουσίας.
Θρησκευτικά: Η εξουσία ως διακονία του ανθρώπου.
Γεωγραφία: Σύνδεση ιστορικών γεγονότων της κωμωδίας με τον γεωγραφικό χώρο που διαδραματίστηκαν.
ΣΕΠ: Οι αποφάσεις στη ζωή μας – Βιωματικό εργαστήρι: «Τώρα που έμαθες να πετάς, πού θα πετάς;» – σχεδιασμός και εφαρμογή των βημάτων στη διαδικασία λήψης απόφασης και έλεγχος αν λαμβάνονται υπόψη οι παράγοντες που επηρεάζουν τη λήψη απόφασης.
Οικιακή Οικονομία: Ενδυμασία.
Εικαστικά (Καλλιτεχνικά – Μουσική): Οι Ιππείς στη ζωφόρο του Παρθενώνα -Δημιουργία σκηνικού – κατασκευή κοστουμιών – επιλογή μουσικής
Χρονική εξέλιξη του Προγράμματος
1ος μήνας |
– Σύσταση θεατρικής Ομάδας – Γνωριμία στην ομάδα – Διερεύνηση των σχέσεων στην ομάδα – συμβόλαιο (όρια – κανόνες) – Παιχνίδια γνωριμίας, επαφής, εμπιστοσύνης, συνεργασίας – θεατρικό παιχνίδι. – Η ομάδα συζητά για τις εμπειρίες της σχετικά με το θέατρο. – Ανάγνωση της κωμωδίας και εντοπισμός των χαρακτηριστικών της. – Έρευνα στο διαδίκτυο για την εποχή, τον χρόνο και τον τόπο στον οποίο τοποθετείται το έργο. – Ενεργοποίηση (σωματική – φωνητική – αισθητηριακή), έκφραση και επικοινωνία. |
2ος μήνας |
– Βασικά χαρακτηριστικά του αριστοφανικού θεάτρου – Ο χώρος και ο χρόνος των σκηνών, τα πρόσωπα, τα χαρακτηριστικά τους, η σχέση μεταξύ των προσώπων, το θέμα της σκηνής, σκηνογραφικές οδηγίες, χαρακτηριστικά της εποχής του συγγραφέα που αντικατοπτρίζονται στο έργο. – Από το κείμενο στη θεατρική παράσταση – Διανομή ρόλων – Οι μαθητές αρχίζουν να επιλέγουν σκηνές, ρόλους, κοστούμια, μουσικές και χρησιμοποιούν την κίνηση και το λόγο τους για να συνθέσουν το θεατρικό δρώμενο. Προετοιμασία της θεατρικής παράστασης (πρόβες). – Παράλληλα γνωρίζουν τη διαχείριση της εξουσίας στην αρχαία Αθήνα και την πατερική διδασκαλία για την εξουσία ως διακονία. |
3ος μήνας |
– Προετοιμασία της θεατρικής παράστασης (πρόβες), παράλληλα με τις πρόβες προχωρούμε: |
4ος μήνας |
– Προετοιμασία της θεατρικής παράστασης (πρόβες), παράλληλα: |
5ος μήνας |
– Ανέβασμα της θεατρικής παράστασης. |