Ιππείς Αριστοφάνους

Σχολικό Έτος 2015-2016

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΔΡΑΣΗ: ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
«Ιππείς Αριστοφάνους»
Αρ. έγκρισης: 

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί για το ανέβασμα της παράστασης:
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΠΕ01Θεολόγος
    ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: Δρ ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΠΕ02, Φιλόλογος

                                 ΣΠΥΡΟΣ ΜΟΣΙΟΣ, ΠΕ15Οικιακής Οικονομίας

«Ιππείς Αριστοφάνους»

ippeis2ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανάπτυξη παραστατικών δεξιοτήτων των μαθητών, προετοιμασία παράστασης θεατρικού έργου, δημιουργία πρωτότυπης παράστασης των μαθητών.

Διαστάσεις – όψεις του Προγράμματος:
– Ανάγνωση της κωμωδίας Ιππείς του Αριστοφάνη (Απόδοση Κ. Βάρναλη) και εντοπισμός των χαρακτηριστικών της.
– Βιωματική και συνεργατική προσέγγιση του κειμένου.
– Από το κείμενο στη θεατρική παράσταση (προετοιμασία της παράστασης – πρόβες).
– Σχεδιασμός και κατασκευή κοστουμιών – Επιλογή μουσικής-  Δημιουργία σκηνικού.
–  Προσέγγιση του έργου από διαφορετικές επικοινωνιακές οπτικές, ως δημοσιογράφοι, ως λογοτέχνες, ως φωτογράφοι – καλλιτέχνες και παραγωγή διαφορετικών κειμένων.
– Ανέβασμα θεατρικής παράστασης.

Στόχοι του Προγράμματος
– Οι μαθητές να συνεργαστούν, να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά μέσα και να αναγνωρίσουν τις  κλίσεις και δεξιότητές τους στην ομαδική αποτελεσματικότητα.
– Να αναπτύξουν τη φαντασία, την παρατηρητικότητα, τη μνήμη και την κριτική σκέψη, να καλλιεργήσουν τις δικές τους ικανότητες δραματικής έκφρασης και να εκφραστούν δημιουργικά χρησιμοποιώντας μια συμβολική γλώσσα, αυτή του θεάτρου.
– Να συνειδητοποιήσουν τη δομή της κωμωδίας και να κατανοήσουν τη σημασία των δραματουργικών στοιχείων (χώρος, χρόνος, χαρακτήρες).
– Να συνειδητοποιήσουν ότι η θεατρική παράσταση αποτελεί ένα σύνθετο καλλιτεχνικό προϊόν στο οποίο συμβάλλουν πολλές τέχνες και να αναγνωρίζουν τα στοιχεία από τα οποία συντίθεται μια θεατρική παράσταση.

Μεθοδολογία υλοποίησης
Σύσταση Ομάδας.
Μέθοδος: διαλογική – διερευνητική – συνεργατική. Ομαδικές  δραστηριότητες σύμφωνα με το ομαδο-συνεργατικό μοντέλο, μέθοδος project, όπου προβλέπεται η λήψη αποφάσεων. Συνεργασία με διάφορους φορείς – Επισκέψεις – Συνεντεύξεις

Πεδία σύνδεσης με τα Προγράμματα Σπουδών
Ιστορία
: Πελοποννησιακός Πόλεμος – Ιππείς: Οι αριστοκράτες της Αρχαίας Αθήνας.

Δραματική ποίηση: Δραματικά είδη (Τραγωδία – σατυρικό δράμα – κωμωδία), Το Θέατρο.
Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας: Η κωμωδία – Αριστοφάνης. 
Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση στην Αρχαία Ελλάδα: Η δημοκρατική πόλη – Τα όργανα της εξουσίας.
Θρησκευτικά: Η εξουσία ως διακονία του ανθρώπου.
Γεωγραφία: Σύνδεση ιστορικών γεγονότων της κωμωδίας με τον γεωγραφικό χώρο που διαδραματίστηκαν.
ΣΕΠ: Οι αποφάσεις στη ζωή μας – Βιωματικό εργαστήρι: «Τώρα που έμαθες να πετάς, πού θα πετάς;» – σχεδιασμός και εφαρμογή των βημάτων στη διαδικασία λήψης απόφασης και έλεγχος αν λαμβάνονται υπόψη οι παράγοντες που επηρεάζουν τη λήψη απόφασης.
Οικιακή Οικονομία:  Ενδυμασία.
Εικαστικά (Καλλιτεχνικά – Μουσική): Οι Ιππείς στη ζωφόρο του Παρθενώνα -Δημιουργία σκηνικού – κατασκευή κοστουμιών – επιλογή μουσικής

Χρονική εξέλιξη του Προγράμματος

1ος
μήνας
– Σύσταση θεατρικής Ομάδας – Γνωριμία στην ομάδα – Διερεύνηση των σχέσεων στην ομάδα – συμβόλαιο (όρια – κανόνες) – Παιχνίδια γνωριμίας, επαφής, εμπιστοσύνης, συνεργασίας – θεατρικό παιχνίδι.
– Η ομάδα συζητά για τις εμπειρίες της σχετικά με το θέατρο.

– Ανάγνωση της κωμωδίας και εντοπισμός των χαρακτηριστικών της.
– Έρευνα στο διαδίκτυο για την εποχή, τον χρόνο και τον τόπο στον οποίο τοποθετείται το έργο.
– Ενεργοποίηση (σωματική – φωνητική – αισθητηριακή), έκφραση και επικοινωνία.
2ος 
μήνας
– Βασικά χαρακτηριστικά του αριστοφανικού θεάτρου
– Ο χώρος και ο χρόνος των σκηνών, τα πρόσωπα, τα χαρακτηριστικά τους, η σχέση μεταξύ των προσώπων, το θέμα της σκηνής, σκηνογραφικές οδηγίες, χαρακτηριστικά της εποχής του συγγραφέα που αντικατοπτρίζονται στο έργο.
– Από το κείμενο στη θεατρική παράσταση – Διανομή ρόλων – Οι μαθητές αρχίζουν να επιλέγουν σκηνές, ρόλους, κοστούμια, μουσικές και χρησιμοποιούν την κίνηση και το λόγο τους για να συνθέσουν το θεατρικό δρώμενο.  Προετοιμασία της θεατρικής παράστασης (πρόβες).
– Παράλληλα γνωρίζουν τη διαχείριση της εξουσίας στην αρχαία Αθήνα και την πατερική διδασκαλία για την εξουσία ως διακονία.
3ος
μήνας

– Προετοιμασία της θεατρικής παράστασης (πρόβες), παράλληλα με τις πρόβες προχωρούμε:
– Στη δομή χώρου – χρόνου (σκηνογραφία) και στη σύνθεση των κοστουμιών. Έκφραση απόψεων των μαθητών για την θεατρική παράσταση δίνοντας έμφαση σε κάθε ένα από τα στοιχεία της.
– Έρευνα στο διαδίκτυο σχετικά με τη θεατρική απόδοση του έργου  (παραστάσεις και κριτικές που δέχτηκαν) –  Θεατρικές αποδόσεις του έργου.

4ος
μήνας

– Προετοιμασία της θεατρικής παράστασης (πρόβες), παράλληλα:
– Προβολή της κωμωδίας από άλλες θεατρικές ομάδες – Συζήτηση για τους τρόπους απόδοσης του έργου.
– Η ιστορία του έργου σύμφωνα με τις εκδοχές των μαθητών – Εικονογραφική απόδοση της ιστορίας.

– Δημιουργία αφίσας.
– Συμμετοχή σε πρόγραμμα του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΜΚΘ).
– Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης.

5ος
μήνας

– Ανέβασμα της θεατρικής παράστασης.
– Αξιολόγηση του τελικού προϊόντος-έργου από το κοινό προς το οποίο απευθύνεται – αξιολόγηση της συμμετοχής κάθε μέλους της ομάδας κατά τη διαδικασία παραγωγής του έργου – αξιολόγηση της δραστηριότητας από τους εκπαιδευτικούς, με κριτήριο την επίτευξη των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων.